S(HE): searching for the other

Wanneer: 26 mei 2016 - 9 juli 2016

Kunstenaars

Diana Blok, Nynke Deinema, Risk Hazekamp, Jan Hoek & Duran Lantink, Randa Maroufi, Judith Leysner, Eva Spierenburg

(S)HE: searching for the other

Een tentoonstelling waarin door 7 kunstenaars(duo’s) het begrip gender wordt onderzocht, en dan vooral de grenzen en een aantal grijstinten hierbinnen: over transgenders, sworn virgins en de zoektocht naar de ander in jezelf. (S)HE neemt de bezoeker mee in een reis om de wereld: naar Albanië, Brazilië, China,  Marokko, Nederland, Turkije, de Verenigde Staten.

*Diana Blok laat in I challenge you to love me  (2007-2015) portretten zien van “gay, lesbian, bisexual, transvestite, transgender, queer and intersex” mensen die ze in Turkije en Brazilië ontmoette en die staan voor hun seksuele identiteit.

*De video-installatie Lali/Diana  (2016) van Nynke Deinema gaat over opoffering en trots. Het toont ‘een zwijgend portret’ van het uitstervende fenomeen ‘sworn virgin’ uit het  patriarchale Noorden van Albanië.

*Het werk van Risk Hazekamp komt voort uit de verbeelding van gender in onze massamedia. Al meer dan twintig jaar ondermijnt Hazekamp de representatieve codes die worden ingezet om vrouwelijkheid en mannelijkheid te visualiseren. In (S)HE tonen we Solitary Fruit (2012) en Let them talk (2010).

*Sistaaz of the Castle (2016) van Jan Hoek & Duran Lantink is een project rondom een groep transgender sekswerkers die met hun eigenzinnige kledingkeuzes de straten van Kaapstad, Zuid-Afrika, kleuren. In de expositie wordt ingezoomd op het leven van Joan Collins (57), een van deze meisjes.

*Judith Leysner creëert alterego’s  binnen de thematiek mythologie,  seksualiteit en sociale en culturele  identiteit. Ze ontleedt de personages in wiens huid ze wil kruipen tot op het bot en geeft er opnieuw vorm aan. Zoals haar alterego Daddy die te zien is in Daddy (2008)  en in  Stranger (2016).

*In La Grande Safae (2014) van Randa Maroufi loopt fictie en documentaire door elkaar. De film is geïnspireerd op een travestiet die een deel van zijn leven werkte als een huishoudelijke hulp voor de familie van Maroufi in Casablanca.

*Eva Spierenburg verkent in haar werk haar eigen verhouding tot het vergankelijke lichaam, tot de moeder en de vader, tot vrouw en man. In haar werk figureren voornamelijk mannen. In de serie Hij is eigenlijk mij (2015) doet ze onderzoek of ze een mannelijk alter ego voor zichzelf heeft gecreëerd.